Welcome to the jungle

5 september 2019 - Bukit Lawang, Indonesië

Na een rustige (op het vroege gebed van de dichtstbijzijnde moskee na) nacht, ging onze wekker alweer vroeg af. We wilden nog een goed ontbijt meepakken voordat we aan onze jungle trekkingtocht zouden beginnen. We hadden gisterenavond al even kort kennis gemaakt met onze gids voor de komende twee dagen,,en zoals beloofd stond hij ons om stipt 8 uur vanochtend op te wachten aan de receptie van de ecolodge. “Genoeg water bij? Lange broeken aan? Goed dan kunnen we vertrekken.”

We waren nog maar goed 5 minuten onderweg richting het Gunung Leuser NP toen we onze eerste wildlife al konden spotten. Dit keer waren het een stuk of 5 Thomas Leaf Monkeys (zijn die met zo’n hanekam op hun kop 😆) die de hond van de lokale rubberplantage-boer aan het uitdagen waren. Nadat we dit schouwspel gepasseerd hadden ging het al snel omhoog want “the jungle is never flat”. We kwamen af en toe wel wat andere toeristen (vooral Nederlanders; “goeiemorgeuh!”) met hun gids tegen, maar het grootste deel van onze tocht was toch echt privé.

We hadden het geluk om niet één, maar wel drie volwassen oerang-oetan vrouwtjes te kunnen spotten, waarvan twee met een kleintje van ongeveer één jaar oud. Zeker de kleintjes deden niets liever dan wat klimmen, wat aan de vele lianen sleuren en zich naar de onderhangende tak laten vallen, om zich vervolgens weer een weg terug naar boven te vinden. Mama vond het allemaal oké, zolang het allemaal maar binnen 5 meter van haar gebeurde.

Rond 11u hadden we pauze met een echte jungle lunch: onze gids had passion fruit, bananas, water melon, mandarin en lychee voor ons meegenomen. Lekker! En fijn om even uit te rusten en wat op krachten te komen met al dat gekronkel omhoog. Het was inmiddels ook enorm benauwd geworden, dus probeerden we ook genoeg te drinken om wat te compenseren voor al die liters zweet die we tijdens onze trekking al verloren waren.We hadden ook nog het geluk om twee, hoog in de bomen spelende gibbons te kunnen zien. Deze bleken nog een stuk acrobatischer dan de vele makaken die we onderweg ook nog tegen kwamen te zijn.

Toen we afgedaald waren naar de rivier werden we hier nog een - weer door onze gids meegesleurde - nasi goreng voorgeschoteld. Kregen we wel weer naar binnen gepeuzeld! Na een frisse duik in de Bohorok rivier werden onze spullen netjes in een plastic zak gedaan, zodat we met hulp van onze gids en nog één van de locals konden beginnen aan de afdaling van de rivier met onze tube (=rafting 😱!). Deze mannen wisten echter bijzonder goed waar ze mee bezig waren, en zelfs de vele stroomversnellingen vormden geen probleem. Na een half uurtje waren we weer aan onze lodge.

Na ons even opgefrist te hebben en een klein namiddagdutje te hebben gedaan liepen we nog een rondje door Bukit Lawang, om onze ogen uit te kijken bij de vele winkeltjes, restaurantjes en doorsmeer (= brommer wassen) tentjes. We zorgen dat we voor het donker weer in het restaurant waren en genoten met volle teug van een porte saté ayam met mihoen goreng en loempia’s. Als toetje nam ik nog de banana springroll met ijs, Jelle had meer zin in de gegrilde ananas.

Zo, na dit alweer future price-winning, awarded verhaal te hebben geschreven voor onze reisblog, denk ik dat wij weer onder de klamboe duiken. Morgen is het weer vroeg dag, dan gaan we op een 6 uur-durende bird- and nature watching tour door de plantages.

1. Elsje:
    5 september 2019
    Ooh die oerang oetans! Klinkt supergaaf en ik ben ook heel blij met de matching afritsbroeken op de foto.
  2. Steven:
    5 september 2019
    Ik vind het echt dierenmishandeling! Sommige van die apen hebben ze kleren aangetrokken! 😵
  3. Ine:
    5 september 2019
    Wauw... dat belooft voor de verdere reis!!!😊
  4. Stefanie:
    5 september 2019
    Jullie gaan je niet vervelen! 😃 Geniet ervan!
  5. Nonkel jos:
    6 september 2019
    Now now echt mooi. Je ziet ik volg jullie overal. Zelfs tot in de bomen 👍👍😝😝
  6. Marloes Okhuysen:
    6 september 2019
    Oooo vet!!!! Lukt het met de camera?
  7. Rowie:
    6 september 2019
    Goed begin van de jungle reis. Enjoy!