Jogja

11 september 2019 - Yogyakarta, Indonesië

Na onze laatste nacht op Sumatra moesten we vroeg ons bed uit voor de laatste rit door de landschappen (vooral plantages) en de onvergetelijke Sumatraanse wegen. We ondervonden geen problemen en waren ruim op tijd op de luchthaven van Medan.

Rond 16u landde ons vliegtuig van AirAsia in Yogjakarta, we waren aangekomen op Java. Het was hier om te beginnen al heel ander weer dan op Sumatra. Warm ja, maar veel minder bewolkt, benauwd en vochtig. We stapten weer in een taxi naar ons hotel, en moesten even drie keer slikken toen we de lobby binnenkwamen. Aan zo veel luxe moesten we toch weer even wennen na de lodges waar we de vorige nachten hadden doorgebracht. Het hotel heet niet voor niets the greenhouse boutique hotel, overal hingen (vooral munt) plantjes over de leuningen naar beneden, deze werden met een ingenieus systeem constant van water voorzien. Een mooi zwembad beneden, hip restaurant, een winkeltje met kekke gadgets en een heleboel kunstwerken. Het eerste wat we dan ook deden na ons te hebben gesetteld was dan ook een frisse duik nemen in het zwembad, om daarna (na schone kleren aan te hebben gedaan) iets te eten in het Art restaurant (heerlijk gegeten!). We maakten het niet te laat, onze wekker stond alweer ingesteld op 3u(!) ‘s ochtends.

de Borobodur Sunrise Tour stond namelijk op het programma, wat inhoudt dat je vanop dit grootse boeddhistische bouwwerk ter wereld kunt genieten van de eerste zonnestralen van de dag. In theorie dus, helaas voor ons was het de enigste bewolkte zonsopkomst van afgelopen MAAND hier in Yogjakarta, maar dit mocht de pret niet bederven. Het was nog steeds geweldig om hier rond te lopen en foto’s te maken, en pas na een dik uur op de tempel te hebben rondgedwaald liepen we terug richting een nabijgelegen restaurant, waar we konden genieten van een enorm uitgebreid ontbijtbuffet.

Hierna gingen we weer op pad, en na twee korte stops bij twee kleinere (ook boeddhistische) tempels, Mendut en Pawon, reden we verder richting de Merapi vulkaan. Hier werden we nog getrakteerd op een Jeep Safari richting de krater van deze nog steeds actieve vulkaan, we bleven echter op een (veilige?) 4km van de top. We hadden een prachtig uitzicht op de Berg van Vuur (omdat het nu wel helder was), en leerden over dat oa. de laatste uitbarsting in 2010 aan meer dan 300 mensen het leven heeft gekost.

Hierna stond de Pram Banan op het programma, het grootste hindoe-javaanse tempelcomplex van Indonesië, en groot was het!! Dit was nóg indrukwekkender als Borobodur, maar omdat het tegen het heetste van de dag aanliep konden we het maximum een anderhalf uur volhouden in de hitte, en zochten daarna weer onze chauffeur op, die ons weer terug naar ons hotel bracht.

We namen een uurtje of twee de tijd om weer wat bij te komen, en gingen rond 5u de stad weer in. We slenterden wat rond en kwamen rond zonsondergang terecht bij Alun Alun Selaton, een groot grasplein met twee gigantische bomen in het midden. Hier stikte het van de kleine eetkraampjes, en dus probeerden we van zo veel mogelijke verschillende dingen die we nog niet kenden te proeven. Toen het helemaal donker was kwamen er nog allemaal gestripte, met neon-verlichte en tot fietskar omgebouwde autootjes langs, een hilarisch zicht!

Hierna namen we nog een Becak terug naar de wijk waar ons hotel ligt, dronken nog een lekker Bintang biertje en gingen weer terug naar onze kamer. Morgenvroeg om 07:45 vertrekt onze trein naar Malang, ook wel “the back door to mt. Bromo” genoemd.

1. Karin:
    12 september 2019
    Toch wel leuk maar ook wel vermoeiend...
  2. Marloes Okhuysen:
    12 september 2019
    Geweldig echt!!! Prachtig die tempels!! Enne...proficiat nog hè, toch een beetje ' oom en tante ' geworden hè...
  3. Rowie:
    13 september 2019
    Hele andere omgeving, maar ook echt prachtig!