Goodbye Sumatra!

9 september 2019 - Tangkahan, Indonesië

Onze twee volle dagen Tangkahan zitten er alweer bijna op, en aangezien dat we morgenvroeg om 5 uur ‘s ochtends opgehaald worden om onze vlucht van 13:05 van Medan naar Yogjakarta op Java te halen, gaan we er vanavond lekker op tijd in.

We hebben het hier goed naar onze zin gehad, desondanks dat hier een stuk minder te doen was buiten de lodge (behalve de leuke activiteiten dan, hierover later meer 😉). Maar ‘s avonds - of laat staat overdag - kon je hier amper ergens in het dorpje aanleggen om gezellig iets te drinken. Het staat hier in Tangkahan vooral in het teken van de 9 olifanten, en de mensen die massaal uit de steden komen om hier in het weekend de oevers van de rivieren Buluh en Batang te bezetten.

Gisterenochtend vertrokken we om 8u richting de Elephant Visitor Center. Hier kwamen zoals beloofd, om klokslag 9u een stuk of 8 olifanten opdagen. Van jong tot oud, één volwassen mannetje en één kleintje, de rest waren vrouwtjes. Nadat deze de rivier waren overgestoken mochten de toeristen de olifanten wassen met een borstel en daarna eten geven (zakje fruit). Voor diegenen die wilden was er ook nog een olifantendouche, om af te sluiten met een fotomoment. Het geheel voelde misschien wat geforceerd en ingestudeerd aan, maar we hopen dat de olifanten goed behandeld worden, ook achter de schermen. Ze terugzetten in de wildernis gaat nu eenmaal ook niet meer, en deze vorm van ecotoerisme heeft een halt toegeroepen aan de vele plantages, bomenkap en het stropen van wilde dieren.

Na ons bezoek aan de olifanten tubeden we verder de Batang rivier af samen met Johnny (uitbater van de lodge/restaurant) en Putra (onze gids). We hadden deze mannen de avond van te voren al leren kennen, want na het eten pakt Putra zijn gitaar erbij en zingt hij samen met de gasten (alleen wij en twee gepensioneerd duitsers) allerlei liedjes, super gezellig! We stopten nog aan een kleine waterval en aten onze heerlijke lunch nabij de hot springs van Tangkahan, al met al een superleuke dag!

Vandaag stond in het teken van een jungle trekking, in combinatie met het planten van een fruitboom (voor de oerang-oetans, zodat deze daar de vruchten van kunnen eten als de bomen wat ouder zijn). Het was superbenauwd, dus na een kwartier stonden we al kletsnat van het zweet, maar de mooie natuur en avontuurlijke paadjes zorgen ervoor dat we dit niet aan ons hart lieten komen. Na een pittige tocht kwamen we uiteindelijk aan de rivier, waar we na een alweer heerlijke (maar pittige) lunch weer de rivier op gingen, om de rivier verder af te tuben tot aan onze lodge.

Morgen laten we Sumatra alweer achter ons, en gaan we richting Yogjakarta op Java. Hier gaan we weer heel andere dingen doen als hier, we zijn dan ook erg benieuwd! Vanavond nog een laatste avondmaal met het hilarische duo Johnny en Putra, en dan horen jullie morgen weer van ons!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marloes Okhuysen:
    9 september 2019
    Het klinkt echt allemaal even vet! Wat een reis jongens, echt geweldig!!!! :-)
  2. Karin:
    9 september 2019
    Wat fijn allemaal, geniet er nog maar van!!!
  3. Rowie:
    10 september 2019