Bukit Lawang

4 september 2019 - Bukit Lawang, Indonesië

Na twee lange, maar aangename vluchten (één van Schiphol naar Dubai en een van Dubai naar Kuala Lumput) konden we vanmorgen eindelijk aan onze reis door Indonesië beginnen! Om onze batterij eerst een beetje op te laden hadden we wel nog een nachtje in het sama-sama expres hotel in de terminal van het Kuala Lumpur International AirPort geslapen alvorens we om 8:30 in het vliegtuig naar Medan (de hoofdstad van Noord-Sumatra) stapten.

Maar een uurtje vliegen gelukkig, en dan ook nog eens een andere tijdzone (een uurtje vroeger dan Kuala Lumpur), dus om goed 9u ‘s ochtends zaten we al in de Toyota van onze chauffeur die ons van de drukke wegen van Medan veilig naar de jungle van Bukit Lawang zou leiden. Deze rit was al een heuse ervaring op zich, en het duurde niet lang voordat we de meest belangrijke Indonesische  verkeersregel al kenden, namelijk dat wie er het hardste toetert en het meeste durft voorrang heeft! Onze chauffeur bleef echter hoffelijk en na een dik uur hadden we de grootste drukte reeds achter ons gelaten, even stoppen bij een restaurantje langs de weg voor onze eerste bami goreng (maar zeker niet de laatste 😉) van onze vakantie. Na het eten vroeg de gids of we klaar waren voor een “bumpy ride”; natuurlijk waren we dat! (Nadat Jelle nog een extra reispilletje had ingenomen wel te verstaan). Hij had niet gelogen, want na minder dan 5km veranderde de tot daartoe netjes geasfalteerde weg in een heus hindernisparcour met gaten, scheuren, stukken zandpad, koeien op de weg en aan alle kanten voorbijrazende scooters en andere voertuigen. Onderweg keken we onze ogen uit naar de vele plantages (palmolie, rijst, mais, cacao en rubber, waar wij voor de meeste van deze op het juiste moment waren gekomen om de oogst hiervan te zien. We stopten geregeld even om wat foto’s te maken, en ik denk dat het rond 14u was dat we aankwamen in Bukit Lawang, onze overnachtingsplaats voor de komende 3 dagen.

Na een korte uitleg over de accommodatie en het overhandigen van de sleutels van de (toch wel luxe, amper 6 maanden oude) kamer hadden welgeteld een dik half uur om ons op te frissen voor onze eerste activiteit al op het programma stond, de Becak Village Tour! We werden zoals beloofd stipt om 3u opgehaald aan de receptie, waarna we ons richting de parking begaven waar twee prachtige Becaks (geïmproviseerde vervoersmiddelen - soort scooter met een zijspan) ons stonden op te wachten. Twee chauffeurs namen ons elk apart in hun Becak mee de grote weg op, extra voorzichtig aan elke kuil in weg, met hier en daar een klein woordje uitleg in gebrekkig Engels. Onze eerste stop was een eco-farm waar ze vanalles op een ecologisch verantwoorde manier probeerden aan te pakken, van gewassen verbouwen tot fruit telen, bamboe verzagen en studenten en toeristen ontvangen, om deze dan een rondleiding te geven en hun visie nog wat te verduidelijken. Heel dit gebeuren werd gecoördineerd door een knaap van amper 24 jaar(!). Erg indrukwekkend en knap, maar ergens ook wel tegenstrijdig - van zodra we weer op de Becak zitten en de hoek om zijn liggen de bermen vol met afval, en zien we mensen een vuurtje stoken voor hun huis om er plastic op te stoken. Hierna stopten we nog bij een dame die verse tofu maakt, en voordat we terug richting de ecoclodge gaan waar we slapen stoppen we ook nog snel bij een huis waar ze palmsuiker maken (hier krijgen we nog een mierzoet drankje en een blok gestolde palmsuiker mee; best maar goed de tanden poetsen vanavond 😬).

Eenmaal terug aangekomen in Bukit Lawang wacht ons nog een aangename verrassing; bij de brug over de rivier die we moeten oversteken om bij onze lodge te komen stikt het van de makaken, er was net een hele grote groep zich aan het verplaatsen langs de rivier, we kregen er ook een paar van écht dichtbij te zijn; nu hebben we nóg meer zin on morgen gekregen. We eten nog een traditionele Indonesische maaltijd in het restaurant, krijgen nog een woordje uitleg over onze Jungle Trekking activiteit van morgen en gaan zo, na het uploaden van dit eerste verhaal van onze blog van onze reis naar Indonesië lekker op tijd slapen, zodat we morgen fris en monter aan onze dag kunnen beginnen! Zin in!!

1. Yonie:
    4 september 2019
    Veel plezier, klinkt allemaal veelbelovend voor de rest van de vakantie :-)
  2. Geert Van de Schans:
    4 september 2019
    Klinkt heel leuk en avontuurlijk. Geniet ervan! Ben benieuwd naar foto's.
  3. Marloes Okhuysen:
    4 september 2019
    Weeeeeh!!! :-( ik ben echt stervensjaloers!!!!
  4. Rowie:
    4 september 2019
    Klinkt al ontzettend goed. Geloof goed dat jullie er zin in hebben!! Goed begin van de vakantie.
  5. Ron:
    4 september 2019
    Klinkt serieus gaaf zeg! Kan niet wachten op meer foto’s!
  6. Steven:
    4 september 2019
    Een foto zegt meer dan duizend woorden! Waarom gebruik je dan in godsnaam toch duizend woorden! 😂 Veel plezier de komende dagen!
  7. Teun:
    5 september 2019
    U vraagt, wij draaien, of nog beter uploaden. Dat gaat vandaag beduidend sneller dan gisteravond 😁👍🏻.
  8. Karin:
    4 september 2019
    Het klinkt zo te lezen allemaal goed, geniet er maar van ...😊
  9. Karin:
    4 september 2019
    Zo te lezen klinkt het allemaal goed, geniet er nog maar van bomie en bompie😊
  10. Robby & Stefanie:
    4 september 2019
    Klinkt goed mannekes! 😃 geniet er van!
  11. Nonkel jos:
    5 september 2019
    Helemaal jullie meug zo te zien en te lezen. En dit is nog maar het begin. Geniet er maar lekker van 😝😝
  12. Ine:
    5 september 2019
    😍 geniet ervan... wat een ervaring!!!