Beautiful Bali

20 september 2019 - Nusa Dua, Indonesië

Het is makkelijk om te vergeten onze blog te updaten, hier op Bali. Het lijkt alsof wij een knopje hebben omgedraaid en in relax-modus zijn geschakeld.

Eergisteren hebben we, eerst ‘s ochtends met de gratis fietsen van het hotel, de directe omgeving van het hotel verkent. Nusa Dua is een stuk kustlijn waar ze kosten nog moeite hebben gespaard om de toeristen te laten genieten van 5-sterren luxe. Met gigantische resorts, veel restaurants, grote shoppingmalls en een horde aan (vooral) Australische en Russische toeristen zou dit niet onze eerste keuze zijn om je vakantie door te brengen. Echter, na meer als twee weken intensief te hebben rondgetrokken incl. (erg) basic accommodatie, (soms extreem) vroeg opstaan, hele dagen reizen, enz. enz.... kunnen wij de luxe incl. rust, prachtige stranden, mooie beach clubs, enz. enz.... best wel appreciëren!

Het spreekt voor zich dat wij makkelijk onze eerste dag aan het strand gevuld kregen met zonnebaden, lekker zwemmen, snorkelen, rondwandelen en terrasjes doen, om ‘s avonds een lekkere maaltijd te scoren in een (van de vele) leuke restaurantjes in de Bali Collection (shopping mall).

Gisteren hadden we weer wél wat op het programma staan, een dagtour door een paar toeristische trekpleisters van het zuiden van Bali. We werden in de lobby van het hotel opgewacht door onze chauffeur, Komang. Omdat het donderdag was had Komang traditionele Bali Hindoe kleding aan, net als 95% van de Balinese bevolking dit op donderdag doet. Sowieso kan je niet om het hindoeïsme op Bali heen, prachtige tempels overal (élk huis heeft er een), veel ceremonies, overal offertjes (kleine mandjes met bloemen en koekjes), traditionele klederdracht, echt mooi om te zien allemaal.

Komang nam ons als eerste mee naar een traditionele Barong & Keris dans, een prachtige voorstelling over de strijd tussen goed (Barong, een soort leeuw-draak) & kwaad (Rangda, een heks). Mooi om te zien, ook omdat ze sommige stukken van het schouwspel in een hedendaags jasje hadden gestoken.

Hierna gingen we door naar de Tegenungan waterval. Ook dit was mooi om te zien, maar omdat zo’n 500 andere toeristen hetzelfde idee hadden, hielden we ons bezoek beperkt tot een half uur, er stond namelijk nog een heleboel meer op het programma.

Na de waterval gingen we namelijk richting Ubud, een toeristisch stadje in het binnenland wat beschouwd wordt als het culturele centrum van Bali. Op de weg er naartoe stopen we nog bij het Butterfly Park, waar ze tientallen verschillende, veelal gigantische en prachtige vlinders hadden. Ook hadden ze hier reuzenmotten en een joekel van een wandelende tak waar je mee op de foto kon. Jelle wou heel graag, maar het was er helaas niet van gekomen.

Na de vlinders kwamen de apen, Monkey Forest in Ubud was de volgende stop. Dit park omvat een stuk beschermd natuurgebied (vooral bos). Het stikt hier van de makaken, die hier vooral terugkomen omdat ze hier eten krijgen. Ze kunnen echter wel gewoon makkelijk uit het park als ze dat willen, het was leuk om hier rond te wandelen. We hebben vooral gelachen met de apen die apestreken aan het uithalen waren rond een vijver, zoals lekker in het water aan het plonsen en elkaar achtervolgen.

We hadden honger gekregen, en na het Monkey Forest stopten we in het midden van Ubud centrum voor een lekkere schotel Babi Gulung (speenvarken op Balinese wijze), lekker zeg! Na de lunch liepen we nog wat rond in Ubud, over de drukke traditionele markt en door het mooie koninklijk paleis.

Net buiten Ubud lagen de alombekende rijstterassen. We hadden een mooi uitzicht vanuit het aangelegde terras net onder de straat. Ook hier was het weer een drukte van jewelste, en omdat we amper een foto konden maken zonder een poserende influencer erop hadden we het hier redelijk snel gezien.

Onze laatste stop was nog een dik anderhalf uur rijden, we zouden namelijk de zonsondergang bij de watertempel Pura Tanah Lot gaan bekijken. Jammer genoeg hebben wij een beetje een dingetje met zonsopgangen en ook (zo bleek nu) zonsondergangen deze vakantie. Na een stralende dag hadden wij namelijk de pech een bewolkte zonsondergang te hebben, wat niet wegnam dat het nog steeds een prachtige uitstap was, de perfecte afsluiter van deze mooi, maar vermoeiende dag.

Zo vermoeiend dat we vandaag weer we de hele dag lekker aan het strand geluierd hebben! We hebben eventueel nog wel wat plannen voor de staart van onze vakantie, maar we bekijken lekker dag per dag waar we zin in hebben.

1. Emmy:
    23 september 2019